Ζωγραφική Ελλάδας

Ρεαλισμός, υπερρεαλισμός, ιμπρεσιονισμός. Η Ελλάδα έχει υπάρξει αφετηρία καλλιτεχνών ? σταθμών για την εγχώρια και παγκόσμια πορεία της ζωγραφικής!

Οι Λύτρας, Γύζης, Ντε Κίρικο, Εγγονόπουλος, Πανταζής και Παπαλουκάς είναι μόνο μερικοί μεγάλοι Έλληνες ζωγράφοι, που άφησαν το στίγμα τους, αλλά ας πάρουμε τα πράγματα από την αρχή?

Ζωγραφική. Ένας τρόπος έκφρασης και επικοινωνίας. Η γέννηση της από τον άνθρωπο χρονολογείται σε μία αναδρομή περισσότερων από 30 χιλιετιών. Στα νεότερα χρόνια μπορεί να μην απεικονίζονται σκηνές από κυνήγι για επιβίωση, αλλά έχει κατορθώσει να είναι η πρώτη τέχνη που μας έρχεται στο νου, στο άκουσμα της συνολικής έννοιας.

Τέχνη. Στην αρχαία Ελλάδα ήταν κάτι πρακτικό. Η τεχνική και ο τεχνίτης της. Η ζωγραφική στη χώρα μας, είτε τη θεωρούμε πρακτική χειροτεχνία, είτε βαθιά υλική ποίηση, έχει δώσει μεγάλους δημιουργούς που θα μνημονεύονται εσαεί σε εγχώριο και παγκόσμιο επίπεδο!

Ρεαλισμός και Σχολή του Μονάχου

Ίσως το ισχυρότερο εικαστικό κίνημα στην Ελλάδα του 19ου αιώνα, που διακατεχόταν από ακαδημαϊσμό και αυστηρότητα ως προς την ακρίβεια.    Κύριοι έλληνες ζωγράφοι ήταν οι: 

Νικηφόρος Λύτρας

Ο Νικηφόρος Λύτρας (Πύργος Τήνου1832 ? Αθήνα13 Ιουνίου1904) ήταν ένας από τους μεγαλύτερους Έλληνες ζωγράφους και δασκάλους της ζωγραφικής κατά τον 19ο αιώνα. Θεωρείται από τους σημαντικότερους εκπροσώπους της Σχολής του Μονάχου και πρωτοπόρος στην διαμόρφωση της διδασκαλίας των Καλών Τεχνών στην Ελλάδα.

και Νικόλαος Γύζης.

Ο Νικόλαος Γύζης (Σκλαβοχώρι Τήνου, 1 Μαρτίου 1842 ? Μόναχο, 22 Δεκεμβρίου 1900  / 4 Ιανουαρίου 1901 ) ήταν ένας από τους πιο σημαντικούς Έλληνες ζωγράφους του 19ου αιώνα της λεγόμενης «Σχολής του Μονάχου». Διακρίθηκε σε όλα τα χρόνια των σπουδών του και πήρε τα πρώτα βραβεία στην ξυλογραφία, τη ζωγραφική και τη χαλκογραφία

Υπερρεαλισμός (Σουρεαλισμός)

Ο υπερρεαλισμός (πάνω/πέρα από το πραγματικό) επιδίωξε πολλές ριζοσπαστικές αλλαγές στο χώρο της τέχνης αλλά και της σκέψης γενικότερα.

Ήταν μία γενική αντίδραση του Δυτικού Κόσμου, των αξιών και της νοοτροπίας του. Πρότεινε μία ολοκληρωτική αναθεώρηση των καθιερωμένων σε όλους τους τομείς.

Κύριοι έλληνες ζωγράφοι ήταν οι:

 Τζόρτζιο ντε Κίρικο

Ο Τζόρτζιο ντε Κίρικο, ορθότερα Τζόρτζο ντε Κίρικο (ιταλικάGiorgio de Chirico10 Ιουλίου 1888 – 20 Νοεμβρίου 1978) γεννήθηκε στο Βόλο, συγγραφέας και γλύπτης, γνωστός ως ένας από τους καλλιτέχνες που διαμόρφωσαν το ιδίωμα της Μεταφυσικής Ζωγραφικής (Pittura metafisica) αλλά και για την επιρροή που άσκησε σε καλλιτεχνικά ρεύματα του 20ού αιώνα, όπως ο υπερρεαλισμός και η Νέα Αντικειμενικότητα (Neue Sachlichkeit).

Οι πίνακες του διέπονται από οραματικά και ποιητικά στοιχεία, ενώ χαρακτηρίζονται από την ιδιαίτερη έμφαση τού ντε Κίρικο σε αινιγματικές συνθέσεις και στην αμφισημία των αντικειμένων. Το νεοκλασικό ύφος που υιοθέτησε μετά το 1919, όπως και σχεδόν το σύνολο των έργων του μετά την περίοδο της Μεταφυσικής Ζωγραφικής του, θεωρήθηκε από πολλούς κριτικούς υποδεέστερο, ωστόσο η παραγωγή του κατά την περίοδο 1911-19 αναγνωρίζεται από την πλειοψηφία τους ως σημαντική και ξεχωριστή στην ιστορία της μοντέρνας τέχνης].

Νίκος Εγγονόπουλος

Ο Νίκος Εγγονόπουλος του Παναγιώτου (21 Οκτωβρίου1907 – 31 Οκτωβρίου1985) ήταν Έλληνας καθηγητής του Ε.Μ. Πολυτεχνείου, ζωγράφος, σκηνογράφος και ποιητής. Θεωρείται ένας από τους μείζονες εκπροσώπους της γενιάς του ’30, ενώ αποτέλεσε και έναν από τους κύριους εκφραστές του υπερρεαλιστικού κινήματος στην Ελλάδα. Το έργο του περιλαμβάνει ακόμα μεταφράσεις, κριτικές μελέτες και δοκίμια.

Ιμπρεσιονισμός

Κύριο χαρακτηριστικό του ιμπρεσιονισμού στη ζωγραφική είναι τα ζωντανά χρώματα και η έμφαση στην αναπαράσταση του φωτός.

Οι ιμπρεσιονιστές ζωγράφοι θέλησαν να αποτυπώσουν την άμεση εντύπωση (impression) που προκαλεί ένα αντικείμενο ή μια καθημερινή εικόνα.

Κύριοι έλληνες ζωγράφοι ήταν οι: 

Περικλής Πανταζής

Ο Περικλής Πανταζής, γνωστός και ως P?ricl?s Pantazis (Αθήνα13 Μαρτίου1849 ? Βρυξέλλες25 Ιανουαρίου1884), ήταν ένας από τους πρώτους Έλληνες ιμπρεσιονιστές ζωγράφους και ένας από τους πρωτοπόρους του είδους στο Βέλγιο[, όπου πέρασε το μεγαλύτερο διάστημα της καλλιτεχνικής του δημιουργίας.

και Σπύρος Παπαλουκάς.

Ο Σπύρος Παπαλουκάς (ΔεσφίναΦωκίδας1892 – Αθήνα3 Μαΐου1957) ήταν διακεκριμένος Έλληναςζωγράφος, πρόδρομος της Γενιάς του 1930.